Sunday, January 23, 2011

Geograph chapter 1 (Melay Version)

Chapter 1 Kedudukan
You will learn:
  • Latitud
  • Longitud
  • Menentukan Kedudukan
  • Megira Waktu
 Latitud and Longitud ialah salah satu cara kita menentukan kedudukan sesuatu tempat. Latitud dilukis secara mendatar manakala Longitud di lukis secara menegak.
Prime Meridian juga dikenali sebagai Garisan Meridian Pangkal(GMP). Equator ialah garisan Khatulistiwa. Garisan Meridian Pangkal(GMP) juga dikenali sebagai Garisan Tarikh Antarabangsa(GTA).GTA dan GMP mula di darjah 0 di Greenwich di London. Darjah GTA ialah 180Darjah T/B manakala darjah GMP ialah 0 darjah.
 Garisan Tarikh Antarabangsa digunakan untuk menentukan masa.
Selain daripada itu, terdapat 2 lagi garisan di Latitud iaitu Garisan Sartan dan Jadi. Garisan Sartan diletak di darjah 23,1/2'U manakala Garisan Jadi diletak di darjah 23,1/2'S.

Kedudukan Pada Atlas
Untuk menentukan kedudukan, latitud dan longitud digunakan sekali untuk menentukan kedudukan. Kedudukan sesuatu tempat ditulis latitud di hadapan dan longitud di belakang. Contohnya kedudukan Kuala Lumpur ialah 4'U,103'T. U dikenali sebagai Utara, T-Timur, S-Selatan dan B-Barat.

Mengira Waktu
Masa di Bumi kita dikira menggunakan Latitud dan Longitud. 1' ialah 4minit manakala 15' ialah 1 jam. Jika Malaysia terletak di longitud 103'T dan waktu di Greenwich ialah 5ptg, waktu di Malaysia ialah pukul 11.52malam.

Inilah cara kita mengira waktu:  
Greenwich-5.00ptg
Malaysia-?
Greenwich-0'
Malaysia-103'
103'x4=412
         =6jam 52 minit
         =11.52malam di Malaysia

1 comment: